Hem     Nyheter    Kontakta oss     Våra studerande berättar     Arbetsgivarna berättar    
Östsvenska Yrkeshögskolan, logotyp Peter

Spetskompetensen

I tio års tid har Peter Cannatelli jobbat på stöd- och omsorgsverksamheter med koppling till LSS, Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade. Parallellt har han läst en del kurser på universitetet och funderat på vilken väg man kan gå för att göra det ännu bättre för målgruppen som innefattas av LSS. Den nya utbildningen Stödpedagog inom funktionshinder-
området/LSS landade därför lägligt i livspusslet.

– Det är en glädje att se de här personerna med funktionshinder och stödbehov utvecklas. En dröm på sikt skulle vara att öppna en daglig verksamhet med musikprofil. Jag har några vänner i Göteborg som också jobbar med det. Men först vill jag jobba som stödpedagog och stötta arbetslag till att verkligen öka den här målgruppens känsla av delaktighet.

Peter flyttade till Norrköping från Göteborg när sambon, som är psykolog, fick jobb. Tillsammans har de en treårig son. Även om hjärtat bultar hårt för hemstaden Göteborg så går det bra att plugga i Söderköping.

– Vi går två terminer och åtta av veckorna är LIA, Lärande i arbete. Jag gillar det intensiva upplägget med fokus på ”rätt” innehåll och kurser. Jag får verkligen lära mig det branschen tycker att jag behöver för att klara rollen, varken mer eller mindre.

Utbildningen bygger på att de studernade redan kan mycket och har relevant utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet från privat eller offentlig omsorg. Här får de en spetskompetens. På kort tid har Peter fått större förståelse för hur olika pedagogiska tekniker kan öka möjligheterna till ökat välbefinnande och leda till bättre hälsa för dem med stödbehov.

– En stödpedagog arbetar kvar nära de med funktionshinder och stödbehov. Man kan säga att det här är en slags vidareutbildning för att jag internt ska kunna handleda mina kollegor. Hur kan vi utveckla vårt arbete? Hur kan jag sprida pedagogiska metoder och ge inspiration? Jag lär mig social dokumentation, handledning och kvalitetsutveckling.

– Många kurser som ingår är väldigt attraktiva och absolut nödvändiga. Bland annat går vi kurser i MI (motiverande samtal/intervjuer), behandlingsmodellen ESL (Ett Självständigt Liv) och TAKK (Teckenkommunikation).

Peter tror på att utveckla verksamheter inifrån. I många omsorgsverksamheter tar man in externa handledare som vid enstaka tillfällen kommer och stöttar i nya metoder och tankesätt. Med den här yrkesrollen ska inte det behövas:

– Jag har tankar kring hur det bör läggas upp. Nu får jag mandat och ”mer kött på benen” att påverka och inspirera arbetslagen till att fokusera på ökad delaktighet, personlig utveckling och ökad livskvalitet hos vår målgrupp.



Stödpedagog inom funktionshinderområdet/LSS
1 år, 200 Yh-poäng
Söderköping

Läs mer om utbildningen här!

Sök nu! peter

Fler röster:

Pay-Shin

Caroline

daniel