Mjukvaruutvecklare
2 år, 400 YH-poäng
Som mjukvaruutvecklare, eller programmerare, skapar du kod som får ett dataprogram att fungera. Jobbet kräver en stor portion kreativitet och förmåga att hitta lösningar på komplexa problem. Mjukvaruutvecklare kan få jobb inom olika branscher. Exempelvis inom teknikbolag, hälsosektorn, bilindustrin, app- och spelutveckling med flera.
Bristen på duktiga mjukvaruutvecklare är mycket stor och beräknas öka en lång tid framöver. Utbildningen läses på distans med närträffar i Norrköping. Du följer hela utbildning genom vår lärplattform tillsammans med våra erfarna utbildare. Undervisningen fokuserar på praktiska moment med en mix av föreläsningar, övningsuppgifter och stora och små projektarbeten.
Vi lovar inte någon lätt resa fram till ett arbete som mjukvaruutvecklare, men var säker på att du får en relevant utbildning, i nära samarbete med branschen.
Ta gärna kontakt med oss om du är nyfiken på mer info.
Ansökan är stängd.
Studietakt: Heltid
Utbildningsort: Distans med obligatoriska träffar i Norrköping
Utöver grundläggande behörighet för yrkeshögskola ska du ha lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper:
• Matematik 2
• Programmering 1 eller Matematik 3
• eller motsvarande kunskaper från t.ex. äldre gymnasiekurser eller arbetslivserfarenhet.
Om du saknar betyg och intyg som gör dig behörig kan du ansöka via fri prövning. Då tar vi hänsyn till din reella kompetens
KONTAKT
Magnus Mölk
0735-32 41 27
magnus@molk.com
Webbplats:
www.molk.se
Utöver grundläggande behörighet för yrkeshögskolan krävs det särskilda förkunskaper till denna utbildning.
Särskilda förkunskaper
Lägst betyg E/3/G i följande kurser:
• Matematik 2
• Programmering 1 eller Matematik 3
• eller motsvarande kunskaper från t.ex. äldre gymnasiekurser eller arbetslivserfarenhet.
Om du saknar betyg och intyg som gör dig behörig kan du ansöka via fri prövning. Då tar vi hänsyn till din reella kompetens
Urvalsgrunder
Om antalet behöriga sökande överstiger antalet utbildningsplatser görs ett urval. Urvalet sker utifrån de urvalsgrunder som presenterats nedan och denna process genererar meritpoäng/jämförelsetal. De sökande bedöms utifrån två urvalsgrunder: betyg och tidigare utbildning enligt följande beskrivning. Maximal meritpoäng för en sökande är 70.
Betyg
Betyg, max 50 poäng
Den sökande får meritpoäng enligt betygen i kurserna Dator- och nätverksteknik, Datorteknik 1, Digital kommunikationsteknik, Industriell informationsteknik, Multimediasystem, Industriell programmering, Programmering 1 och 2 eller motsvarande kurser från tidigare gymnasium t.ex. kurserna Persondatorer, Operativsystem, Programmering eller Datakommunikation vilka återfinns inom Datorteknik.
Den sökande får meritpoäng enligt följande princip:
Betyg: E, G alt 3:a = 1 p
C, D, VG alt 4:a = 3 p
A, B, MVG alt 5:a = 5 p.
Tidigare utbildning
Tidigare utbildning, max 20 poäng
Tidigare utbildningar utöver kurser på gymnasial nivå bedöms på en skala där 0 är sämst och 20 är bäst. Tidigare relevanta utbildningar poängsätts enligt följande:
• 0 poäng: ingen tidigare utbildning inom programmering/mjukvaruutveckling.
• 1 poäng för endagskurser i programmering/mjukvaruutveckling d.v.s. 2 poäng för två dagar, upp till 10 poäng.
• 10 poäng: kortare utbildning (2 veckor - 1 år) inom programmering/mjukvaruutveckling.
• 20 poäng: längre utbildning (1 år eller mer) inom programmering/mjukvaruutveckling, exempelvis annan KY/Yh-utbildning eller högskoleutbildning.
I det fall den sökande kvalificerar sig för meritpoäng adderas detta till meritpoängen från urvalsgrunden betyg
Meritpoäng är jämförelsetal
Nu har en total meritpoäng räknats ut för varje behörig sökande. Maximalt meritpoäng är 70. Östsvenska Yrkeshögskolan AB genererar sedan den lista där de sökande rangordnas efter sina meritpoäng vilka utgör jämförelsetal. I de fall då jämförelsetalen inte kan särskilja mellan sökande kommer poäng för tidigare utbildning att väga tyngre.
PROJEKTMETODIK OCH GRUPPARBETE 10 YHP
Syftet med kursen är att ge kunskaper och färdigheter som en grund för fortsatt utveckling av kompetensen att arbete i team med projekt i kommande kurser. Målet är att den studerande skall ha kännedom om modeller för gruppdynamik och metoder för projektarbete. Kursen innehåller projektbaserade och agila arbetssätt, organisation av arbetet inom ett utvecklingsteam.
INTRODUKTION TILL DATORTEKNIK OCH PROGRAMMERING 25 YH-POÄNG
Målet är att de studerande skall ha grundläggande kunskaper i programmering och verktyg för att kunna tillgodogöra sig innehållet i kommande kurser. Vid avslutad kurs ska de studerande kunna installera och konfigurera en utvecklingsmiljö samt kunna organisera sitt utvecklingsarbete på ett systematiskt sätt med exempelvis versionshanteringsprogram och dokumentation.
PROGRAMMERING OCH SKRIPTUTVECKLING MED PYTHON/JAVASCRIPT 45 YH-POÄNG
Målet är att de studerande skall kunna skapa imperativa program med funktioner. Under kursen tas grundläggande datalogiska begrepp och arbetsmetoder upp i syfte att de studerande ska kunna lösa vanliga programmeringsproblem med dessa. De studerande får färdigheter i att gå från en problembeskrivning till ett körbart program.
DATALOGISKT TÄNKANDE OCH PROBLEMLÖSNING
20 YH-POÄNG
Kursen syftar till att fördjupa och utvidga kunskaperna inom datalogiskt tänkande, problemlösning och implementering av programkod. Datalogiska begrepp som dekomposition, mönster, abstraktion och algoritmdesign tas upp. De studerande övar färdigheter i att implementera dessa för att lösa olika typer av programmeringsproblem.
AGILT PROJEKT 1 10 YH-POÄNG
Kursen ger kunskaper om hur utvecklingsarbete organiseras med ett agilt arbetssätt och metoder. De studerande ska utveckla färdigheter i att använda kravspecifikationer för att analysera funktionskrav för datorprogram.
AGILT PROJEKT 2 20 YH-POÄNG
Målet är att den studerande skall ha kompetens att strukturera och leda ett mindre utvecklingsprojekt. Kursen behandlar identifikation av funktionskrav och omsättande av dessa i en kravspecifikation, analys av kravspecifikationer och översättning av dessa till konkreta lösningar i form av programkod.
DATABASER och nätverksprogrammering 20 YH-POÄNG
Målet med kursen är att den studerande skall kunna implementera databaser för datalagring. Kursen ger kunskaper om begrepp och principer samt funktioner hos databaser. Olika typer av databaser behandlas samt deras för- och nackdelar i olika situationer. Uppbyggnad, struktur och syntax hos SQL språket.
DATASTRUKTURER OCH ALGORITMER 20 YH-POÄNG
Målet med kursen är att de studerande skall kunna använda algoritmer och datastrukturer för att lösa programmerings-problem. Kursen behandlar datastrukturer som listor, träd, köer och vektorer samt olika algoritmer. Den studerande ska utveckla färdigheter i att analysera kravspecifikationer och sammansatta programmeringsproblem samt planera och framställa lösningar till dessa med hjälp av datastrukturer och algoritmer.
EXAMENSARBETE 30 YH-POÄNG
Kursen syftar till att utveckla kompetensen att verka som mjukvaruutvecklare genom att tillämpa tidigare förvärvade kunskaper och färdigheter. I arbetet ingår att utveckla krav-specifikationer, föreslå lösningar, implementera programkod och utvärdera denna ur olika aspekter.
GUI-DESIGN OCH– IMPLEMENTERING 20 YH-POÄNG
Syftet med kurser är att skapa förståelse för hur effektiva grafiska gränssnitt kan konstrueras. Målet är att den studerande skall kunna bygga och utvärdera grafiska gränssnitt. Kursen behandlar principer för användargränssnitt, användbarhet och interaktionsdesign.
LIA 1 50 YH-POÄNG
Målet är att de studerande skall tillämpa kunskaper och färdigheter i en arbetsplatskontext. Kursen ska ge kunskaper om yrkesrollen och den studerande ska kunna beskriva hur arbetet organiseras på en arbetsplats samt förekommande verktyg, plattformar och arbetsmetoder.
LIA 2 50 YH-POÄNG
Målet är att den studerande självständigt skall kunna genom-föra vanligt förekommande arbetsmoment. Kursen behandlar självständigt arbete med aktuella verktyg och plattformar på en arbetsplats. Den studerande ska utveckla sina färdigheter i programutvecklingsarbete från analys av kravspecifikationer och tilldelade arbetsuppgifter till presentation och kommunikation av lösningar.
OBJEKTORIENTERAD PROGRAMMERING C# 40 YH-POÄNG
Syftet med kursen är att introducera objektorienterad programmering. Målet med kursen är att den studerande skall kunna skapa enklare objektorienterade program. Kursen ger kunskaper om centrala begrepp och principer för objektorien-terad programmering.
OBJEKTORIENTERAD PROGRAMMERING 2 40 YH-POÄNG
Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper i objektorienterad programmering. Målet är att den studerande skall kunna skapa avancerade objektorienterade program. Kursen tar upp avancerade objektorienterade begrepp såsom arv och polymorfism. Den ger färdigheter i att skapa mer avancerade objektorienterade program där de studerande ska kunna lösa mer sammansatta och komplexa programmeringsproblem.
Drifttekniker inom
energi och processteknik
2 år, 415 Yh-poäng
Startdatum: 20 augusti 2018
Studieort: Norrköping
Branschen efterfrågar skickliga tekniker, vill du bli en av dem? Utvecklingen av kraft-, värme- och energiteknik går snabbt framåt. Det krävs kompetens för att förstå helheten i anläggningarna. En drifttekniker behöver exempelvis ha kunskaper i ledarskap och gruppdynamik, styr- och reglerteknik samt kemi och miljö för att säkra en bra och miljövänligare produktion.
Efter studierna kan du arbeta som exempelvis drifttekniker, driftledare eller processtekniker. I din framtida yrkesroll ingår du i ett skiftlag som ansvarar för driften av anläggningarna. Dina arbetsuppgifter kan bestå av rondering, driftomläggningar och förebyggande underhåll, men även driftövervakning från kontrollrum.
I utbildningen ingår 26 veckor praktik. Du har salsföreläsningar ca 2,5 dagar i veckan. Resten av tiden studerar du på egen hand och jobbar bl a med grupp- och inlämningsuppgifter.
Behörighet och särskilda förkunskaper
Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan, dvs. godkänd gymnasieexamen eller motsvarande.
• Matematik 2 (Matematik B)
• Ellära 1-2 eller Fysik 1
Du som har gymnasieexamen från El- och energiprogrammet eller Industritekniska programmet anses ha motsvarande kunskaper och är behörig till denna utbildning under förutsättning att du har läst enligt studieplan.
Reell kompetens:
Du kan alltid söka en utbildning även omdu saknar behörighet. Då tar vi hänsyntill din reella kompetens.
Mer information:
Sista ansökningsdag: 15 april 2019
Kontaktperson
Ulrika Käll
East Sweden Business School
070-562 12 03
ulrika.kall@esbs.se
Webbplats:
www.esbs.se
Adress:
Tullhusgatan 11, Norrköping