DOKUMENTATION OCH KVALITETSSÄKRING, 15 YH-POÄNG
Kursen behandlar social dokumentation i syfte att säkerställa den enskildes rättigheter samt hur man arbetar utifrån beställning, uppdrag och genomförande av myndighetsbeslut. Den studerande får specialiserade kunskaper om dokumentation, behovsbedömning, beslutsprocess och genomförandeplan utifrån den enskildes behov. Den studerande får också kompetens att involvera den enskilde i upprättandet av en genomförandeplan och utvärdering av den samt kompetens att kvalitetssäkra social dokumentation.
ETIK OCH PROFESSIONELLT FÖRHÅLLNINGSSÄTT, 15 YH-POÄNG
Kursen behandlar professionella förhållningssätt gentemot den enskilde och dennes nätverk samt arbetssätt för att stärka den gemensamma värdegrunden i en verksamhet. Vidare ger kursen träning i att identifiera, reflektera över och analysera etiska dilemman. Den studerande lär sig att identifiera makt- och beroendeförhållanden i den enskildes vardag samt får kompetens att handleda andra i att arbeta med och bemöta den enskilde på ett etiskt försvarbart och professionellt sätt.
EXAMENSARBETE, 25 YH-POÄNG
Kursen behandlar en fördjupning av innehållet i ett arbetsområde med anknytning till någon av kurserna Funktionsnedsättningar, Kommunikation, Välfärdsteknologi och kognitivt stöd eller Pedagogiska teorier, Metoder och arbetssätt. Den studerande har efter avslutad kurs kompetens för att bidra till kunskapsutveckling inom yrkesområdet och kompetens att självständigt tillägna sig ytterligare kunskaper och färdigheter för kontinuerligt lärande och professionell utveckling inom arbetsområdet.
FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR, 25 YH-POÄNG
Kursen behandlar funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen för den enskilde så som begränsningar i socialt samspel och kommunikation, begränsande upprepade beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter. Den studerande får färdigheter att bemöta personer med olika funktionsnedsättningar eller kombinationer av sådana på ett respektfullt sätt samt på den enskildes villkor och med hänsyn till den enskildes integritet.
KOMMUNIKATION, VÄLFÄRDSTEKNOLOGI OCH KOGNITIVT STÖD, 35 YH-POÄNG
Kursen behandlar kommunikation och sampel inom funktionshinderområdet samt hur det är en förutsättning fördelaktighet, inflytande och självbestämmande. Vidare behandlar kursen alternativ och kompletterande kommunikation, samtalsmetodik, digital kommunikation och betydelsen av kognitivt stöd. Kursen belyser också digitaliseringens möjligheter, utmaningar och dilemman. Efter avslutad kurs har den studerande kompetensen för att vägleda andra i användandet av olika kommunikationssätt, såsom att ge kognitivt stöd för att främja kommunikation, delaktighet, självständighet och självbestämmande i vardagen.
LÄRANDE I ARBETE, 20 YH-POÄNG
Den studerande ska ges erfarenhet av yrket som stödpedagog samt tillfälle för reflektion och analys av arbetet samt ha fått kompetens att arbeta för kvalitetshöjande insatser i verksamheten.
MÄNNISKAN I UTVECKLING, 15 YH-POÄNG
Kursen behandlar människans utveckling och hur stödet till den enskilde kan anpassas och förändras beroende på de olika faser i livet som den enskilde går igenom. Vidare behandlar kursen vilken betydelse hälsa, livsstil och kultur har för människans välbefinnande. Efter avslutad kurs ska den studerande ha kunskaper om människans utveckling fysiskt, psykiskt och socialt i olika faser i livet, från barn- till ålderdom. Den studerande ska också ha kunskap om människans sexualitet och kunskap om kännetecken på våld eller annan utsatthet i nära relationer samt ha kunskap om mångfald och integration ur individ-, grupp och samhällsperspektiv.
PEDAGOGISKA TEORIER, METODER OCH ARBETSSÄTT, 35 YH-POÄNG
Kursen behandlar pedagogiska teorier, metoder, arbetssätt och redskap för att kunna utveckla arbetssätt och därmed påvisa förbättringsmöjligheter för verksamheten. Vidare behandlar kursen vägledande arbetssätt samt förmåga att tillämpa och stödja ett pedagogiskt förhållningssätt på individ-, grupp- och verksamhetsnivå i syfte att skapa ett lärande och engagerande arbetsklimat. Den studerande har efter avslutad kurs färdigheter i att anpassa pedagogiska metoder och arbetssätt utifrån den enskildes behov.
PRAKTISK JURIDIK INOM SOCIAL OMSORG, 15 YH-POÄNG
Kursen behandlar juridiken och de riktlinjer som styr stödpedagogens arbete. Vidare behandlar kursen hur författningar ska tolkas, fungerar i praktiken och vilka juridiska dilemman en stödpedagog kan ställas inför i sitt arbete. Efter avslutad kurs har den studerande kompetensen att tillämpa författningar och värdegrunder vid dokumentation och i arbetet med den enskilde.