programnamn
X år, X00 Yh-poäng

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Start: Datum år
Sista ansökan: Datum år
Studietakt:
Studieform:
Utöver grundläggande behörighet för yrkeshögskola ska du ha godkänt betyg i:
- Svenska B (Svenska 2)
- Engelska B (Engelska 6)
Om du saknar betyg och intyg som gör dig behörig kan du ansöka via fri prövning. Då tar vi hänsyn till din reella kompetens.
Kontakt
Behörighet
Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan.
Läs mer om grundläggande behörighet
Särskilda förkunskaper
• Matematik 2
• Engelska 6
• Svenska 2 (alt Svenska som andraspråk 2)
• Logistik 1
• Logistik 2
eller kunskaper som kan bedömas som motsvarande.
Om du saknar betyg och intyg som gör dig behörig men har motsvarande kunskaper kan du ansöka via fri prövning. Då tar vi hänsyn till din reella kompetens.
Urval
Om antalet behöriga sökande överstiger antalet utbildningsplatser görs ett urval.
Antagning
En lista rangordnad efter jämförelsetal med samtliga ansökningar där meritpoäng för Särskilt prov återges presenteras för ledningsgruppen som fattar beslut om antagning.
VAD HAR EN VÅRDADMINISTRATÖR FÖR ARBETSUPPGIFTER?
Som vårdadministratör finns det en stor palett av arbetsuppgifter att välja bland för att skräddarsy just din tjänst. Basen i professionen är utskrift av diktat som vårdgivare har dikterat. Från diktaten skapar vårdadministratören strukturerade journalanteckningar, remisser, remissvar, intyg och brev i digitalt journalsystem. Många gånger är det också vårdadministratören som kodar patientens diagnoser och de åtgärder som vården har utfört. Denna kodning resulterar i en DRG-vikt som en del fakturering av vård baseras på. Utöver detta arbete kan en vårdadministratör ha ett eller flera ansvarsområden enligt nedan: - DRG-ansvar diagnos- och åtgärdsklassificering- remisshantering- planering och bokning av tider till vårdgivare- kontakt med patienter via telefon och 1177:s e-tjänster- receptionsarbete med eller utan ankomstregistrering- IT-resurs- beställning av behörigheter till medarbetare, så kallad LBA, lokal behörighetsadministratör- telefoniansvarig- avvikelsesamordnare- verksamhetsutvecklare- projektledare- insamling, sammanställning och viss analysering av statistik- hantering av inkomna fakturor- löneadministration, bl. a förberedelse inför löne- körning samt nyanställning och avslut av anställning- samordnare på slutenvårdsavdelning- sektionsansvarig vårdadministratör- chefssekreterare- arbete med kvalitetsregister- med mera
HUR SER JOBBUTSIKTERNA UT FÖR VÅRDADMINISTRATÖRER?
Enligt Arbetsförmedlingen finns det mycket stora möjligheter till jobb för en vårdadministratör både nu och på 5 års sikt. Besök gärna deras webbplats.
VAD TJÄNAR EN VÅRDADMINISTRATÖR?
På de flesta arbetsplatser tillämpas individuell lönesättning. Uppgifter om medellön finns på olika platser på webben, bland annat:- Arbetsförmedlingen- Vision- Alla studier- Framtid.se- Yrkeskollen- Statsskuld- med flera
ÄR JAG BEHÖRIG TILL UTBILDNINGEN?
För att läsa på yrkeshögskola krävs grundläggande behörighet, en gymnasieexamen eller motsvarande, och ibland särskild behörighet, i detta fall Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2 och Engelska 6. För mer information om behörighet till YH Vårdadministratör, läs dokumentet ”Information om behörighet, urval och antagning” som finns på kurssidan.
JAG SAKNAR ETT ELLER FLERA BETYG OCH VILL SÖKA PÅ REELL KOMPETENS. HUR GÖR JAG?
Om du t.ex. saknar godkänt betyg i Engelska 6, som är ett särskilt förkunskapskrav, men har kunskaper som motsvarar den kursens innehåll kan du söka på reell kompetens. Du kryssar då i en ruta i ansökningssystemet om detta, samt laddar upp ett personligt brev med information om hur du har motsvarande kunskaper. Du behöver också ladda dokumentation som styrker det du beskriver i det personliga brevet. Det kan t.ex. handla om arbetsgivarintyg där det framgår hur du använt det engelska språket i tal och skrift, kursintyg, utländska betyg eller liknande. På www.skolverket.se kan du hitta alla gymnasiekurser och se vilket innehåll det är du behöver visa att du behärskar.
JAG GÅR FORTFARANDE PÅ GYMNASIET OCH HINNER INTE FÅ MITT EXAMENSBEVIS FÖRE SISTA ANSÖKNINGSDAG – HUR GÖR JAG?
Om du har pågående gymnasiestudier kan du ansöka om förlängd kompletteringstid. Detta gör du genom att kryssa i en ruta i ansökningssystemet samt motivera varför du behöver förlängning. Ange också när du räknar med att kunna komplettera. Din ansökan måste vara inlämnad före sista ansökningsdag, likaså din ansökan om förlängd kompletteringstid.
MÅSTE JAG LADDA UPP MINA BETYG?
Ja. Vi har inte tillgång till antagning.se och accepterar heller inte skärmdumpar/utskrifter därifrån. Du behöver alltså ladda upp bilder av dina betyg, där både ditt namn och personnummer syns, samt rektors underskrift.
HUR MÅNGA PLATSER HAR VARJE UTBILDNINGSSTART?
Vi antar 25 studerande vid varje utbildningsstart.
NÄR KOMMER NÄSTA UTBILDNINGSSTART?
Vi har som ambition att starta en ny utbildning i januari och augusti varje år, alltså intag var 6:e månad. Det är Myndigheten för Yrkeshögskolan som beviljar utbildningsstarter och de beviljar några utbildningsstarter i taget för att säkerställa att utbildningen leder till arbete, att arbetsmarknaden fortsatt behöver fler vårdadministratörer.
HUR KAN ETT VANLIGT SCHEMA UNDER UTBILDNINGEN SE UT?
2-3 dagar på skolan med lärarledda lektioner, cirka klockan 9:00 - 15:00. Resterande dagar per vecka eget arbete/grupparbete. Under LIA-perioder gäller heltid utifrån LIA-platsens arbetstider. Dialog sker mellan studerande och handledare på respektive LIA-plats.
BEHÖVER JAG SOM STUDERANDE ORDNA LIA-PLATS SJÄLV?
Nej, du behöver inte ordna LIA-plats själv. Det är Region Östergötland som är behjälplig med att ordna LIA-platser. Om du önskar en LIA-plats hos en privat vårdgivare eller en LIA-plats utanför Östergötland är du välkommen att göra så på egen hand.
HUR MÅNGA LIA-PERIODER FINNS DET UNDER UTBILDNINGSTIDEN?
Det finns fyra LIA-perioder, en period per termin med totalt 21 veckors LIA. Termin 1: 3 veckor.
VILKA TIDER GÄLLER UNDER LIA-PERIODER?
LIA sker helt på plats på heltid, hög närvaro rekommenderas för att kunna klara kursmålen.
VAR NÅGONSTANS FINNS LIA-PLATSERNA?
LIA-platserna erbjuds inom hela Östergötland, vilket ibland innebär att den studerande kan behöva åka till en annan stad inom Östergötland. Det finns LIA-platser på vårdcentraler, på medicinska och kirurgiska kliniker, inom barn- och vuxenpsykiatri och på stödjande vårdenheter som röntgenkliniker, laboratorieenheter och fysiologiska kliniker.
JAG STÅR PÅ RESERVLISTAN – NÄR VET JAG OM JAG KOMMER IN ELLER INTE?
Reservantagning sker löpande när någon avsäger sig sin plats. Detta kan ske när som helst från det att antagningsbeskeden gått ut, fram till ca en vecka efter utbildningsstart. Det beror alltså helt enkelt på när någon som tackat ja till en plats eventuellt ångrar sig.
ANSÖKNINGSPERIODEN HAR STÄNGT, KAN JAG SKICKA IN EN SEN ANSÖKAN OCH FÅ EN RESERVPLATS?
Vi tar tyvärr inte emot sena ansökningar till utbildningsstarter, då vi för närvarande har ett högt söktryck.
HUR GÖR JAG FÖR ATT HITTA EN BOSTAD I LINKÖPING MED OMNEJD, OM JAG BLIR ANTAGEN?
Förteckning över hyresvärdar i Linköping: https://www.linkoping.se/bygga-bo-och-miljo/bostader-och-offentliga-lokaler/hitta-bostad/hyresvardar-i-linkoping/ Studentbostäder i Norden: https://www.homeq.se/
ANATOMI, FYSIOLOGI OCH SJUKDOMSLÄRA, 35 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge den studerande en god grundkunskap i kroppens anatomi, fysiologi och dess sjukdomar samt behandling av dessa så att en säker patientdokumentation kan ske. Kursen motsvarar de krav som yrkeslivet ställer.
PATIENTDOKUMENTATION OCH DIAGNOSKLASSIFICERING, 60 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge den studerande kunskap och säkerhet i att dokumentera så att patientens säkerhet inte ska komma i fara. Färdigheter i att patientdokumentera på ett korrekt sätt samt kunskap i övrigt förekommande administrativa arbetsuppgifter. Den studerande ska även kunna reflektera över kursens innehåll och omsätta sina kunskaper i praktisk tillämpning. Diktatskrivning inom alla områden samt inom yrket förekommande intyg, remisser, brev, protokoll och anteckningar, kunskaper som förvärvats genom, kurserna Anatomi, fysiologi och sjukdomslära och Medicinsk terminologi. Kunna skriva protokoll.
MEDICINSK TERMINOLOGI, 10 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge den studerande kunskap och säkerhet i det medicinska språket så att patientdokumentationen utförs på ett säkert och rationellt sätt. Den studerande ska koppla sina färdigheter i kursen Medicinsk terminologi med kurserna Anatomi, fysiologi och sjukdomslära och Patientdokumentation och diagnosklassificering så att dokumentationen sker på ett korrekt och rättssäkert sätt.
TEAMARBETE, 25 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge den studerande förståelse för vad projektarbete är, när det bör användas och i vilka situationer andra arbetsformer är att föredra. Kursen ger den studerande en inblick i projektgruppens psykologi, organisation och ledarskap, samt visar på vikten av dokumentation av process och resultat. Loggboken ger den studerande praktiska insikter och färdigheter genom ett avslutande projekt i arbetsmiljö under LIA-period. Målet med kursen är också att öka förståelsen för andra människor och deras beteenden i en organisation där ständiga förändringar och förbättringar leder till ett nytt arbetssätt/arbetsklimat. Kursen ger också kunskap i konflikthantering, kommunikation, fysisk och psykisk arbetsmiljöarbete.
KOMMUNIKATION, 25 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge den studerande en grundläggande orientering i olika former av mänsklig kommunikation, ge färdigheter i muntligt och skriftligt uttryckssätt. Kursen ger också kunskaper i att söka, analysera och sammanställa information. Kursen har en viktig funktion som stöd för de större projekt som ingår i de mer yrkesspecifika delarna av utbildningen. Den personliga utvecklingen poängteras.
INFORMATIONSTEKNIK, 25 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge den studerande kunskaper inom området datakommunikation och därmed öka möjligheterna för arbetsuppgifter inom IT.
BRANSCHENGELSKA, 10 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge den studerande förmågan att förstå, aktivt ta reda på innebörden i och tillämpa fackterminologi så att praktisk kommunikation fungerar utan missförstånd.
VÅRDEKONOMI, 20 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge den studerande kunskaper inom det ekonomiska området samt att den studerande ska kunna ta tillvara dessa kunskaper på ett tvärvetenskapligt sätt i kurserna Patientdokumentation och diagnosklassificering, Förbättringskunskap och Logistik och processer. Den studerande ska även kunna reflektera över kursens innehåll och omsätta sina kunskaper i praktisk tillämpning. Hur hälso- och sjukvården styrs ur ett ekonomiskt perspektiv (skatteintäkter).
STATISTIK, 20 YH-POÄNG
Målet med kursen är att den studerande ska erhålla baskunskaper i statistik; förmågan att tolka, och analysera tabeller och diagram, samt kunskaper i när respektive diagram och tabell ska användas. Kursen ger slutligen den studerande färdigheter att jobba med statistiskt material i Excel.
FÖRBÄTTRINGSKUNSKAP, 30 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge de studerande en övergripande bild av vad som präglar hälso- och sjukvården idag. Studenten ska kunna ta tillvara dessa kunskaper på ett tvärvetenskapligt sätt i kurserna Vårdekonomi och Logistik och processer. En inblick ska ges i framtidsfrågor som har anknytning till vårdadministration.
EXAMENSARBETE INRIKTNING LOGISTIK OCH PROCESSER, 25 YH-POÄNG
Målet med kursen är att ge den studerande kompetens att förstå aktivitetsflöden (processer) som ofta skär rakt igenom de organisatoriska gränserna. Den studerande får redskap och förståelse för hur man kan organisera det dagliga arbetet på olika sätt och vilka konsekvenser det har för verksamheten. Två nyckelord är dels processer, vilket handlar om hur man kan samordna olika arbetsuppgifter med varandra och dels planering och styrning av verksamheten. Den studerande ska kunna ta tillvara ovanstående kunskaper på ett tvärvetenskapligt sätt i kurserna Vårdekonomi och Förbättringskunskap.
LIA, 115 YH-POÄNG
Målet med den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen, LIA:n, är att den studerande ska utveckla sin profession genom att delta i det dagliga arbetet inom hälso- och sjukvården, och genom reflektion och dokumentation få en djupare förståelse för branschens innehåll och komplexitet. Genom att den studerande byter arbetsplats efter varje LIA-period erhålls en bred kunskapsbank och erfarenhet inom vårdsektorn.



